dissabte, 21 de febrer del 2015

HAMBURGUESES DE LLENTIES.




INGREDIENTS:
500 grams de llenties vermelles ecològiques
verdures per l'estofat ( api, ceba, llorer, pastanaga, all, tomaca)
flocs de civada
pa ratllat
all i julivert
sal, oli, pebre, espècies al gust

Avui he prparat una alternativa saludable i vegetariana a les hamburgueses de tota la vida. Ho he fet amb llenties vermelles ecològiques, però ho podeu fer amb la varietat que vulgueu. Amb 500 grams us sortiran una dotzena d'hamburgueses aproximadament, depèn de la quantitat de civada i de pa ratllat que hi poseu.
Per accelerar la cocció, les he posat en remull durant una hora aproximadament,
Primer cal coure-les com si les féssiu estofades, amb les verdures que tingueu a la nevera. Jo els hi vaig posar ceba, pastanaga i tomaca ben picadetes a daus, alls, una fulla de llorer i una branca d'api. 
En una olla hi sofregiu una mica les verduretes amb oli, quan comencin a estar cuites afegiu-hi les llenties i cobriu-les bé d'aigua. Si durant la cocció en necessiten més, li aneu afegint poc a poc. Salpebreu. 
Un cop les tingueu cuites les podeu colar per eliminar-ne la quantitat d'aigua sobrant. No la llenceu que es pot aprofitar per fer alguna crema o caldo!
Fiqueu-les en un bol, us anirà millor per treballar. 
Amb una forquilla les aneu xafant fins que agafin la textura que us agradi. Personalment m'agrada que es notin una mica els granets així que no les acabo d'aixafar massa.
Afegiu.hi un parell d'alls picats ben petits, i unes fulles de julivert també picadetes petites. Tingueu a mà els flocs de civada i el pa ratllat, Renteu-vos bé les mans i aneu-hi afegint una mica de cada mentre ho aneu amassant amb les mans. No ho tireu tot alhora, ja que tant un ingredient com l'altre absorveix la humitat de les llenties i si us passeu les hamburqueses quedaran massa seques. Si us agraden les espècies, ara és el moment d'afegir les que més us agradin. 
Us recomano afegir, remenar, reposar uns segons i així poc a poc fins aconseguir una massa on s'hi pugui aguantar una forquilla. 
Un cop la tingueu, feu-ne boletes d'uns 150 grams aproximadament i els hi doneu la forma rodoneta. Si les arrebosseu amb pa ratllat us anirà millor per manipular i quan sigui el moment de coure-les us quedarà una cobertura amb un punt de cruixent molt bona.
Ara ja les podeu posar al congelador perquè agafin cos. Si les feu sense congelar possiblement se us farien a miques. Hi ha qui les posa a la nevera en comptes del congelador, però jo n'acostumo a fer més del compte així sempre en tinc de preparades.
Quan us les vulgueu menjar, sols teniu que fregir-les en una paella antiadherent en bones condicions, foc moderat, i quan estiguin torradetes ja les podeu retirar i servir. 
Avui les he preparat amb pa d'hamburguesa, verduretes, i el toc vallenc: els calçots caramelitzats que vaig preparar l'altre dia!!



4 comentaris:

  1. Quina bona pinta!! Me la guardo perquè em faria gràcia provar de fer-les i saber quin gust té, tinc ganes de reduir la proteïna animal i aquestes hamburgueses són una bona manera!! ;)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Anna, jo ho vaig començar a fer pel tema de l'explotació animal, i vaig quedar sopresa de l'ampli ventall de receptes substitutives de la proteïna animal. Ja veuràs que bones són, i les pots fer amb altres llegums si vols. Imaginacio al poder ;)
      Ptons
      Anna

      Elimina
  2. M'encanten les hamburgueses vegetals! i sempre que en faig a casa ho són, encara que normalment d'espinacs i quinoa. M'apunto aquesta versió, ha de fer molt gustosa i a més sana! un petó!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Si que ho és Eva, tot i que les teves de quinoa i espinacs deuen estar delicioses també. Aquest món permet molts canvis d'ingredients, sols cal saber les combinacions adients i endavant...a explorar ;)
      Ptons
      Anna

      Elimina